Stres w pracy jest coraz częstszym zjawiskiem, a w związku z tym problemem, który dotyka wielu osób w różnym wieku. Wpływa na nasze zdrowie, samopoczucie oraz efektywność. Zbliżające się terminy, nadmiar obowiązków, presja, osoba szefa – te i wiele innych przyczyn może sprawić, że gdy nadchodzi poniedziałek czujemy się jak w potrzasku. Jakie są oznaki i przyczyny stresu w miejscu pracy? Jak możemy zapobiegać eskalacji tego problemu?

Stres w pracy – objawy

Stres w pracy przejawia się na wiele sposobów, w tym:

  • brak motywacji i pewności siebie,
  • rozczarowanie
  • niezadowolenie
  • wahania nastroju
  • poczucie przytłoczenia
  • depresja
  • brak energii i ciągłe zmęczenie
  • bóle w klatce piersiowej, kołatanie serca
  • problemy ze snem, również bezsenność
  • bóle głowy
  • dolegliwości żołądkowe
  • agresja
  • izolacja od przyjaciół i rodziny
  • złe nawyki żywieniowe
  • utrata apetytu
  • ograniczona wydajność

Jakie są przyczyny stresu w pracy?

Stres może być spowodowany złymi relacjami z współpracownikami oraz przełożonymi, brakiem wsparcia, brakiem możliwości promocji. Stresują nas nierealne oczekiwania i terminy, którym ciężko sprostać. Złe praktyki zarządzania, ciągłe zmiany również odbijają się negatywnie na naszym samopoczuciu. Bywa także, że czujemy się ustawicznie znudzeni wykonywaniem powtarzalnych czynności.

Co możemy zrobić, aby ograniczyć stres w pracy?

Czy jest jakiś magiczny sposób na uniknięcie stresu w pracy? Niestety, funkcjonujemy w szybko zmieniającym się świecie i dynamicznym środowisku. Tempo potrafi być zawrotne, musimy pilnować liczb i dotrzymywać terminów. Tego raczej nie uda nam się zmienić. Możemy jednak wypracować pewne techniki, które pomogą nam poradzić sobie ze stresem i podjąć czynności mające na celu poprawę naszej sytuacji.

Może nam pomóc:

  • budowanie lepszych relacji z kolegami z pracy
  • wyznaczanie realistycznych celów
  • rozmowa z przełożonym o naszych odczuciach
  • regularne przerwy w pracy
  • aktywność fizyczna w czasie wolnym
  • zdrowe odżywianie
  • dobrze zarządzaj swoim czasem
  • celebruj nawet drobne sukcesy
  • nie zaniedbuj relacji z osobami poza pracą – znajdź czas dla rodziny i przyjaciół

Chociaż stresu w pracy nie da się całkowicie uniknąć, świadomość objawów, rozpoznanie przyczyn i działania skoncentrowane na poprawie obecnej sytuacji mogą sprawić, że zredukujemy stres.